10 Cara Memberi Walaupun Kita Tidak Kaya

Kata orang kalau kita kaya, hari - hari rasanya seragam hari raya. boleh bergembira dan juga pula berbuat segala kebaikan yang kita impikan. sanggup bagikan dan juga pula berkongsi kekayaan kita dengan sahabat.

tetapi benarkah kita hanya boleh berbuat baik, dan juga pula bagikan kepada sahabat sekiranya kita kaya - raya sahaja?

kebaikan sebetulnya sanggup diberikan kepada sahabat dalam apa jua keadaan sekali pula. sesetengah atmosfer datang seperti uji dalam hidup buat kita memilah sama ada buat bagikan maupun melupakan.

kadangkala kita pula dapat jadi terlupa buat bagikan kepada insan terdekat yang kita temui saban hari.

jadi, apa kata kita jalani 11 trik bagikan yang sangat mudah ini meski kita belum lagi jadi orang kaya maupun jutawan.

1. salam dan juga pula peluk
apabila berjumpa dengan golongan gelandangan maupun anak - anak yatim, hulurkan dorongan dan juga pula duduk berbual bersama - sama mereka. tidak cuma daripada wang ringgit, mereka pula perlukan teman berbual dan juga pula merasakan pelukan mesra seorang ahli keluarga.

2. meow!
ada kucing jalanan yang merapati kita sewaktu di kedai makan? kongsikan sedikit santapan kita dan juga belai manja kucing - kucing ini. haiwan pula seragam manusia, tidak cuma mempunyai santapan dan juga pula tempat tinggal, mereka pula mahu disayangi dan juga pula dimanjakan.

3. kosong - kosong
bagikan kemaafan kepada seseorang bukan mudah. beritahu dengan jelas kepada orang yang meminta maaf kepada kita, bahawa kita telah memaafkan dia dengan setulus hati. kemaafan bukan sahaja bakal bagikan ketenangan hati kepada dia, tetapi kepada kita pula.

4. jalan terus dan juga pula belok kiri
tidak tahu ke mana hendak dituju apabila berposisi di tempat yang baru dikunjungi benar tidak menyeronokkan. andai kita arif selok - belok sesebuah bangunan maupun tempat, tunjukkan arah yang jelas kepada orang yang bertanya sampai - sampai dia menemui apa yang dicari.

5. percuma buat kamu
sewaktu membeli santapan, bayarkan sebagian bungkusan lebih buat sahabat yang datang sehabis itu. di pasar malam, beli satu dulang kuih kegemaran kita, dan juga pula meminta penjual agihkan percuma kepada sesiapa sahaja yang berhajat membelinya nanti.

6. syurga kita
terus jadi hari ibu bapa kita bakal jadi terus jadi berusia. sekiranya mereka memerlukan rawatan apik di hospital maupun di rumah, tawarkan diri melindungi mereka dengan sebaiknya. kita tidak tahu berapa lama masa yang kita ada buat melakukan bakti sebegini.

7. hai pak guard
berselisih dengan pengawal keselamatan masing - masing hari? tidak cuma senyum, tanyakan pula khabar mereka. jangan kurang ingat bungkuskan kopi o dan juga pula santapan pula. sekali - sekala tanyakan tentang keluarga dan juga pula cerita kerja mereka.

8. bento buat semua
bekalkan santapan lebih buat anak kita makan bertepatan rakan - rakannya pada waktu rehat di sekolah. sewaktu mengambil anak berulang dari sekolah maupun di taman permainan, belanja aiskrim buat kanak - kanak yang ada di sana.

9. “keyboard warrior”
di media sosial hari ini, terdapat pebagai isu dipaparkan dan juga pula sehabis itu dibaca oleh kita. tinggalkan komen yang sopan dan juga pula tidak menghakimi sahabat. wira papan kekunci yang sebetulnya menggambarkan mereka yang tidak mudah berkongsi tanpa usul cek dan juga pula menghormati sahabat.

10. senyum
apabila seseorang tersenyum kepada kita, balas semula senyuman itu dengan lebih manis. kita tidak tahu apa yang dia lagi hadapai, tetapi dia masih mampu menguntumkan senyuman buat kita. senyuman menggambarkan pemberian sangat mudah dan juga pula bagikan kesan gembira serta - merta kepada pemberi dan juga pula penerimanya.

tidak ada salahnya jadi kaya buat bagikan kepada sahabat.

namun kita tidak perlu menunggu jadi kaya maupun jutawan dikala saat sebelum mahu berkongsi apa yang kita ada.

sewaktu bagikan, hantarkan barang pemberian kita itu bertepatan rasa kasih, sayang dan juga pula persahabatan kepada orang yang menerima. bagikan bererti mendidik hati merasa cukup dengan apa yang ada dan juga langsung tidak mengharapkan perkataan terima kasih.

kita dapat jadi tidak bakal dikenali sampai bila - bila tetapi hati kita bakal merasa bahagia.

jadi, sudahkah kita bagikan walaupun sekuntum senyuman pada hari ini?





(sumber: tazkirah. net)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

ads
Diberdayakan oleh Blogger.