5 Amalan Jariah Anak-anak Untuk Orang Tua yang Telah Meninggal Dunia

Sesuatu hari kala rasulullah saw lagi duduk dikelilingi oleh para teman, tiba seseorang lelaki dari bani salmah. sebaik sahaja masuk ke majlis itu, ia bertanya kepada baginda dengan penuh hormatnya:

“ya rasullah, masih bolehkah saya berbuat baik terhadap bunda bapaku yang telah wafat dunia. semasa mereka masih hidup saya telah berbuat baik terhadap mereka mengikut keupayaanku. saya sentiasa berfikir apakah yang boleh saya jalani sehabis mereka sudah tiada. ”

kemudian rasulullah saw menanggapi;

“ya, sudah tentu kau mampu jalani suatu. sembahyangkanlah buat kedua bunda bapamu, mohon keampunan buat keduanya, laksanakanlah wasiat mereka dan juga eratkanlah silaturahim dengan orang - orang yang kedua bunda bapamu jalani, dan muliakanlah sahabat kedua bunda bapamu. ”

sebaik sahaja mereka terdengar jawapan dari rasulullah saw itu mereka terdiam, namun di muka mereka terbayang kegembiraan. tetapi, lelaki yang bertanya tadi masih belum faham hendak jawapan rasulullah saw, lalu ia memohon baginda mencerahkan sekali lagi.

rasulullah saw tersenyum mendengar perkata lelaki itu lalu baginda juga bersabda;

“apabila wafat dunia seseorang anak adam hingga putuslah seluruh amalannya kecuali 3 iaitu: sedekah yang ditinggalkan semasa hidup, ilmu yang di menfaatkan dan juga anak yang soleh yang mendoakan kedua bunda bapanya. ” (hadis riwayat luqman hakim)

seseorang anak yang baik boleh melaksanakan pelbagai kebaikan lain buat menolong bunda bapanya yang telah wafat dunia dengan ikhtiar dan juga usaha serupa;

1. banyakkan bersedekah
pelbagai sedekah boleh dicoba, paling utama sedekah jariah serupa derma kepada pembinaa masjid, mewakafkan tanah buat tapak perkuburan, derma baju kepada rumah anak yatim.

selalulah sedekahkan al - fatihah, surah al - ikhlas, surah al - falaq, surah an - nas dan juga ayat - ayat al - quran yang lain dan juga hendaknya dibaca seorang diri oleh kanak - kanak mereka. tidak hanya itu, lakukanlah upah haji buat mereka (hasrat haji buat bunda bapa yang telah wafat dunia).

2. selesaikan hutang - hutang mereka
bila semasa hidupnya bunda bapa sempat berhutang, berusahalah buat membayar seluruh hutang itu, serupa hutang dengan bank, ansuran keretadan lain - lain pinjaman.

manakala hutang dengan allah swt merupakan anzar yang penah dicoba oleh arwah, ni termasuklah fidyah meninggalkan puasa. tidak hanya itu, tunaikanlah wasiat dan juga janji yang tidak pernah dicoba semasa mereka hidup.

3. melaksanakan amal soleh
bagaikan anak yang soleh, hindarkan diri dari emlakukan perkara - perkara yang dilarang oelh allh swt, serupa maksiat dan juga tidak menutup rambut/aurat.

elakkan bergaduh sesama adik beradik kerana berebutkan harta pusaka, kebalikannya banyakkan beramal soleh dengan berbuat kebaikan dan juga tuntutan agama. ini kerana seluruh kebaikan ini hendak membagikan saham kepada bunda bapa di alam barzakh situ.

4. melindungi silaturahim dengan keluarga dan juga sababat baik mereka
salah satu trik lain buat berbakti kepada orang tua yang sudah wafat merupakan melindungi silaturahim, menghormati dan juga menolong keluarga, dan juga para teman mereka. dalam hadis rasulullah bersabda;

“sesungguhnya sesuatu perihal yang amat berbakti yakni silaturahim seseorang anak kepada saudara yang menyayangi ayahnya”. (hadis riwayat muslim)

ini kerana, menghormati mereka beerti kita menghormati kedua orang tua kita.

5. menziarahi kubur mereka
berziarahlah ke kubur mereka sembari berdoa dan juga membacakan surah yassin, tidak hanya mensterilkan wilayah tersebut. dengan menziarahi kubur pula membuatkan kita sentiasa mengingati kematian yang semestinya hendak dilalui oleh tiap makhluk allah.

walaupun kedua orang tua kita sudah wafat, kita sepatutnya senantiasa berbakti kepada mereka dengan trik melaksanakan cara - cara di atas, bagaikan kewajibannya seseorang anak yang soleh.

sayangilah bunda bapa kita semasa masih hidup ataupun sewaktu mereka telah wafat dunia sekalipun. sebetulnya amat besar jasa mereka kepada kita sejauh kehidupan mereka, dari waktu melahirkan sehinggalah mereka tiada. allah jua yang membalasnya, al - fatihah!






(sumber: tazkirah. net)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

ads
Diberdayakan oleh Blogger.